Розвиток скульптури після архаїчного періоду розділився на дві гілки: іонічну школу і аргосько-сикіонську школу.
Обидві рухались у напрямку опанування реальними пропорціями людського тіла
і реалістичності спокійно поставленої фігури. Всі надбання обох шкіл
синтезувала школа Аттики вже в 6 ст. до н.е. До середини 5 ст. скульптори
Аттики вибороли панівні позиції і перетворили місто Афіни на загальногрецький
центр культури. Скульптурні пам'ятки періоду класики мали всебічний зв'язок із
суспільним життям дежави-поліса, що відбилось як на самому образі скульптурного
героя, так і в його місці на головному міському майдані.
Однак нові вимоги і нові ідейні настанови прийшли у напружене зіткнення з
умовністю і узагальненістю архаїчних творів. Перехідний характер мають
скульптури на фронтонах храму Афіни Афайї на острові Егіне. Вони були знайдені
на початку 19 ст. в надто порушеному стані. На реставрацію їх віддали відомому
скульптору доби класицизму Торвальдсену.
Міфологічні теми і сюжети зберігають панівні позиції в скульптурі, але
казкова складова міфів почала відходити в тінь і в кращих творах майже зникала.
На перші позиції вийшли реалістичні пошуки, відтворення міфологічних образів у
відповідності до сучасних потреб і ідей, осучаснення їх. Щось подібне
відбувалось і в давньогрецькій театральній драмі, де панують твори Есхіла і
Софокла.
В політиці і державній обороні на перший план вийшло військове протистояння
з царською Персією. Вояки Персії захопили і вивезили архаїчні скульптури тираноубивць
Ґармодія та Аристогітона. 514 року до н.е. вони убили афінського тирана
Гіппарха і загинули самі. Але образ захисників грецької демократії став
уособленням республіканського, нетиранічного правління і прагнення до нього. На
заміну знищених скульптур доби архаїки скульптори Критій та Несіот виливають з
бронзи нові фігури. В Персії шанують тирана, в Афінах відновлюють скульптури
тираноубивців. Завдяки випадково збереженим давньогрецьким свідоцтвам, головними
майстрами-скульпторами стають Агелад, Каламид, Піфагор Регійський. Саме вони
зробили рішучій перехід до реалізму в скульптурі.


Немає коментарів:
Дописати коментар