Греція мала значні
поклади глин, мармуру та копалин для виробництва міді і бронзи. Серед перших
матеріалів для скульптури були глина та деревина. Але на кінець 20 ст. ми надто
мало знаємо про давньогрецьку скульптуру з деревини.
Відомою сторінкою
давньогрецької скульптури була хрисоелефантинна техніка. Саме вона потребувала
значних матеріальних ресурсів і коштовних та екзотичних матеріалів — деревини,
золота, слонової кістки. Так, цю техніку добре опанував скульптор Фідій, котрий
створив фігури Афіни для Парфенона та Зевса для храму в Олімпії. Але жодна зі
скульптур майстра не була збережена, як не були збережені і свідоцтва про роки
його життя тощо. Зрозуміло, що ця техніка не виникла раптово.
Велетень Зевс
роботи Фідія сидів на визолоченому троні. Обличчя, шия та груди і руки були
виконані з деревини і прикриті стулками різьбленої слонової кістки. Широкий
плащ бога прикривав його тіло, а вінець на голові, зачіска і борода та сам плащ
були визолочені
Давньогрецька
монументальна скульптура майже вся виконана з мармуру або бронзи. Бронзова
скульптура стала улюбленою технікою давньогрецьких скульпторів на початку 5 ст.
до н.е., коли ливарна техніка пройшла довгий шлях удосконалення. Оригіналів тої
доби збережено мало, більшість відома за незграбними копіями давньоримського
періоду. Але нові розкопки та підводна археологія надали можливості віднайти та
реставрувати нові артефакти грецьких оригіналів доби класики. Бронза належить
до досить довготривалих матеріалів навіть в уламках, що дозволило вдало
реставрувати знайдені на суходолі чи в морі фігури. Гірше зі знахідками на
суходолі. В століття середньовіччя робили розшуки старої бронзи заради
переливання в зброю чи господарське знаряддя.
Не мали покладів
мармуру лише колонізована греками Сіцилія та Південня Італія. До цього
скульптори працювали з пісковиком, особливо в період архаїки.
Для підсилення
враження від готових скульптур звертались до розфарбування. Його
використовували і для архітектурних споруд, і для давньогрецьких скульптур.
Нові дослідження поверхні Парфенона та оригінальних скульптур ультрафіолетовим
опроміненням, мікроскопія пігментів і їх хімічний аналіз упевнено довели, що
розфарбування викорисовували постійно. Так були спростовані висновки Вінкельмана
та його прибічників, що вважали неприпустимою тезою — розфарбування скульптур в
античності.
Немає коментарів:
Дописати коментар